Body & Soul

Beginnen met krachttraining: 3 tips om goed te starten

1.11Kviews

Zit je het al een hele tijd uit te stellen, maar wil je nu toch echt beginnen met krachttraining? Als beginner kan het een beetje raar en onwennig zijn om de sportschool te betreden, dit snappen we heel goed. Misschien voel je je zelfs geïntimideerd door alle gespierde mannen in het krachthonk. Maar als vrouw kun je ook heel goed aan krachttraining doen. En nee je hoeft niet bang te zijn dat je te gespierd wordt. Om je een eindje op weg te helpen in de gym zetten we drie tips om goed te starten op een rij. 

Train met een trainingsschema

Voordat je begint met krachttraining is het belangrijk om een doel op te stellen. Wil je bijvoorbeeld afvallen? Of is het doel om aan te komen in spiermassa? Je kunt namelijk op heel veel verschillende manieren trainen. Stel zelf een trainingsschema op of laat deze maken door een professional. Hierbij kijk je goed naar je doel en pas je de oefeningen hier op aan. Door met een schema te werken, weet je precies waar je aan toe bent en hoef je niet na te denken welke oefeningen je nu weer moet doen. Bovendien train je op deze manier alle spiergroepen zo effectief mogelijk.

Opbouwen, opbouwen en nog eens opbouwen

Als je net begint in de sportschool is het ontzettend belangrijk om rustig te beginnen. Je lichaam is het namelijk niet gewend om aan krachttraining te doen. Ga daarom niet gelijk zes dagen in de week fitnessen, maar bouw het langzaam op. Start bovendien niet gelijk met de zwaarste gewichten, maar let allereerst op je vorm. Op deze manier laat je je lichaam wennen aan de beweging en de belasting. Als je dit niet doet, heb je na de eerste training niet alleen last van erge spierpijn, maar is de kans op een blessure ook vele malen groter. 

Beginnen met krachttraining betekent geduld hebben

Ben je begonnen met sporten, maar zie je nog geen resultaten? Veel mensen verwachten binnen enkele weken resultaten te zien, maar dit is helaas niet het geval. Heb geduld en wees consistent, vervolgens zul je na een aantal maanden resultaat gaan zien. Zorg dat je je trainingsschema volgt en blijft opdagen in de sportschool, dan kan er niks fout gaan. Om consistent te blijven, is het belangrijk om gemotiveerd te blijven. Schrijf daarom regelmatig je prestaties op en kijk hoe ver je bent gekomen. Je komt er vanzelf achter dat krachttraining voor vrouwen heel leuk en goed voor je lichaam is! 

Leave a Response