Body & SoulTipsVrouwenVrouwenzaken

Werken aan een beter slaappatroon

Werken aan een beter slaappatroon
629views

Wie gezond wil zijn, moet vooral veel slapen. Je zal je beter voelen. Je ziet er beter uit. Je kan beter presteren. Er zijn talloze redenen om slaap centraal te stellen in je leven. De stelling dat je altijd 8 uur nodig hebt, is niet perse juist. Dit is namelijk per persoon flink verschillend. Wel is het zo dat je altijd moet zorgen dat je je uitgeslapen voelt. Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om dit net wat meer te bevorderen.

Op tijd naar bed werkt altijd

De manier om er zeker van te zijn dat je voldoende uren slaap krijgt, is in ieder geval door voldoende uren in je bed door te brengen. Wanneer je iedere nacht om 1:30 naar bed gaat en er om 6:45 weer uit moet, kan je er zeker van zijn dat je nooit aan zeven of acht uur slaap in een nacht komt. Ga dus in ieder geval tijdig naar bed. Vanaf daar is het dan zaak om te zorgen dat je de slaap ook beter vat.

Bereid je voor om te gaan slapen

Gemakkelijk in slaap vallen begint al voordat je naar bed gaat. Natuurlijk vind je het fijn om ’s avonds nog even op social media te kijken wat je vriendinnen in hun leven hebben op dit moment? Alleen is het gebruik van schermen wel een storende factor in je slaappatroon. Daarom is het van belang om ruim op tijd al afscheid te nemen van computers en smartphones om alvast tot rust te komen. Dit zal je helpen wanneer je in bed ligt straks.

Bedenk een slaapritueel

Ook onderdeel van je voorbereiding om te gaan slapen, kan een slaapritueel zijn. Zorg dat je een aantal vaste handelingen hebt die je uitvoert om naar het moment van slapen toe te werken. Drink bijvoorbeeld wat thee om te ontspannen. Smeer een nachtcrème op. Dat soort dingen kunnen je helpen om in de juiste stemming te komen om te gaan slapen. Het kunnen allerlei dingen zijn die je helpen om te ontspannen en gemakkelijker in een staat te komen waarin je de slaap gemakkelijker kan vatten.

Leer zaken los te laten

Een reden waarom je niet goed kan slapen is omdat je te veel met allerlei zaken bezig blijft wanneer je thuis bent. Bedenk je alleen wel dat je over het algemeen niet veel aan die zaken kan doen wanneer je eenmaal thuis bent. Het is juist vaak zo dat het om dingen die op kantoor of op andere plekken gebeuren. Die moet je dus juist ook achter je laten wanneer je thuiskomt. Thuis is de plek om te ontspannen. Werk daar dus ook aan voor jezelf.

Gezonder leven is beter slapen

Beter slapen zorgt voor een betere gezondheid. Het werkt echter ook omgedraaid. Wanneer je gezonder leeft, dan zal je beter slapen. Dat gaat bijvoorbeeld om de manier waarop je met lichaamsbeweging omgaat. Wie meer beweegt, merkt vanzelf dat het slapen ook beter gaat. Heb je een baan waarbij je veel moet zitten? Dan is het alleen maar nog belangrijker om daarbuiten een hobby of sport te beoefenen waarin bewegen heel belangrijk is. Dit zal je slaapritme bevorderen. Alle reden om je daar dus ook op te richten wanneer je dit nog niet hebt in jouw leven.

Stop met misbruik van middelen

Een factor die niet onderschat mag worden, is het misbruik van verdovende middelen. Natuurlijk gaat dit dan niet direct over harddrugs. Ook de gematigde middelen hebben al direct een heel negatief effect. Het roken van een jointje lijkt ontspannend, maar heeft een groot effect op je slaappatroon. Ook het drinken van alcohol kan negatief uitpakken, zelfs dat ene wijntje per avond. Daarnaast mag ook het roken van sigaretten niet onderschat worden. Wanneer je niet goed slaapt, kan je eens naar je gebruik van al dit soort middelen kijken voor een oplossing van je probleem.

Gebruik een natuurlijk slaapmiddel

Het is niet aan te raden om naar slaapmiddelen te begrijpen. Voor sommige vrouwen is het echter van belang om een natuurlijke stimulans te gebruiken. Voor sommigen is het drinken van een kopje slaapthee al voldoende. Anderen hebben net iets meer nodig. In dat geval is het slim m te kiezen voor het gebruik van melatonine. Dit is gewoon bij de drogisterij of reformwinkel te krijgen. Op die manier kan je de aanmaak van je slaaphormonen een klein beetje stimuleren. Dit zal veel waarde hebben op alle fronten in je leven. Daar doe je het voor.

Leave a Response