Tips

Je minder slaperig voelen? Dit zijn slimme tips!

koffie
1.01Kviews

Het is heel vervelend als je je gedurende de dag slaperig voelt. Je kunt je minder goed concentreren, je bent minder vrolijk en je kunt je nergens toe zetten. Liever voel je je gewoon energiek! Wat kun je doen om je wakkerder te voelen? Lees onze tips.

Drink koffie

Koffie is een wonderdrankje, aangezien het ons een snelle boost van energie geeft. Ideaal wanneer je dat nodig hebt! Vroeg in de ochtend bijvoorbeeld, of juist als je gaat autorijden. Koffie drinken helpt je op weg. Zet natuurlijk wel een lekker kopje koffie, zodat het je ook nog eens goed smaakt. Zo is de koffie van Segafredo geliefd! Drink thuis je koffie, of neem het juist mee onderweg. Als je ’s ochtends haast hebt, kun je nog altijd lekker je eigen koffie drinken als je het meebrengt in een thermosfles. Dat is ideaal!

Eet gezond

We halen veel energie uit de voeding die we nuttigen. Nu voel je je na ongeveer iedere maaltijd wel wat energieker, omdat je lichaam weer iets binnenkrijgt, maar dit is met name effectief als je gezond eet. Uit de juiste voedingsstoffen haal je namelijk meer energie. Veel meer zelfs dan uit ongezonde voeding! Laat die snacks daarom achterwege, maar kies liever voor veel groenten, fruit en vezels in je maaltijden. Daar heb je baat bij!

Veel water drinken

Je voelt je fitter en wakkerder als je goed gehydrateerd bent. Daarom is het zo belangrijk om veel water te drinken gedurende de dag, of thee. Drink zeker twee liter water op een dag. Dit voorkomt ook andere klachten zoals hoofdpijn, wat je weer een opgewekter gevoel geeft. Vind je het lastig om genoeg water tot je te nemen? Plan dan vaste momenten om een groot glas water te drinken. Direct in de ochtend, bij alle maaltijden, laat in de middag en in de avond bijvoorbeeld – zo krijg je al gauw voldoende binnen.

Genoeg slaap

Het is een inkoppertje, maar we willen ‘m zeker benoemen: zorg dat je voldoende slaapt. Als je niet genoeg rust pakt in de nacht, is het logisch dat je overdag slaperig bent. We hebben gemiddeld tussen de zes tot negen uur slaap nodig per nacht, maar dit kan per persoon weer verschillen. Wellicht heb je geluk en heb je voldoende aan zo’n zes uur. Merk je echter dat je nog lang niet uitgerust bent na zes uur slaap? Dan is het zaak om gewoon naar je lichaam te luisteren en meer slaap te pakken. Ga eerder naar bed of sta juist later op: het is maar net wat voor jou werkt.

Voldoende beweging

Ook voldoende beweging maakt dat je je energieker voelt. We zitten tegenwoordig veel, zeker tijdens ons werk. Het maakt ons moe. Sport regelmatig, het liefst meerdere keren per week. Maar ook rustigere beweging helpt, zoals een wandeling of een fietstocht naar de supermarkt. Laat de auto in ieder geval vaker staan. Dat voelt goed!

Leave a Response