Kleding

Motorlaars – instappen in een koker van veiligheid

92views

Je voet kan onder de motor komen en je enkel kan over de weg heen schuren. Geen blijde boodschap maar op dat soort momenten ben je wel blij dat je motorlaarzen aan hebt en geen alledaagse kistjes of gewone schoenen. Ook de voet en het stepje verhouden zich goed omdat de zool van de motorlaars wat dikker is dan een gewone laars. Het mag duidelijk zijn, motorlaarzen behoren bij de outfit van de motorrijder en kunnen niet worden vervangen door gewone laarzen. Veiligheid voorop en dat toont zo’n laars ook door protectie op hiel, enkels, neus en scheenbeen.

De ene motorlaars is de andere niet

Passen is van groot belang om een goede laars aan je voet te krijgen. Want de protectoren moeten natuurlijk wel exact op de goede plek van je voet zitten. Anders hebben ze weinig zin. Daarom dient een laars best wel strak aan te sluiten. De hiel valt dan goed in de beschermende kom. Check bij het passen of de tenen vrij kunnen bewegen in de neus. Afhankelijk van je rijgedrag kies je de goede maat van je laars. Want als toerrijder moet de laars juist iets ruimer en gerieflijk aanvoelen. Dat scheelt bij koude rijwind zodat je tenen er niet meteen gaan afvriezen. Bij racelaarzen en ook bij sportieve laarzen moet dan weer echt strakheid worden bereikt. Protectie is hier namelijk voorwaarde want met grote snelheid onderuit gaan is echt wel een beroep doen op beschermende pads. En die moeten dan wel op exact de goede plekken zitten.

Het risico van snelheid

Racelaarzen zijn bedoeld om de risico’s bij hogere snelheden te pareren. Wie al eens een crash van een motorrijder op asfalt heeft gezien, begrijpt dat racelaarzen een extra bescherming nodig hebben. Deze motorlaars is ook behoorlijk verstevigd, vaak met een toe slider en een brace aan binnen- of buitenkant. Ook beschermd in een racelaars zijn hak, tenen, scheenbeen en enkels. Dan over naar de crosslaars. Modder spuiten, de lucht in springen, zandverstuivingen met het achterwiel, crossen is zwaar werk. Daar horen stevige motorlaarzen bij. Bij de crosslaars valt naast het sterke materiaal vooral de zeer stevige zool op. Die verhindert dat je voet te ver door zou kunnen buigen. Verder heeft een crosslaars op het scheenbeen plekken die impact absorberend zijn. Sommige off road laarzen zijn scharnierend zodat je voet niet pijnlijk draait terwijl je ‘m toch nog wel kunt bewegen.

Kilometers vreten

Een toerrijder ziet altijd weer een nieuwe horizon om naar toe te sturen. Zit dan ook lang op zijn motor en dan gaan comfort en gerieflijkheid wel tellen. Dat moet ook worden uitgedrukt in het type laars. Toerlaarzen zijn dan ook ingericht op lekker lang rijden. Goede toerlaarzen merk je bijna niet en daarom kun je je goed blijven concentreren op je bochtenwerk. Een keuze die je dan nog moet maken, gaat tussen een hoog of een laag model motorlaars. Een hoge tourlaars beschermt beter, een lage laars ziet er net wat sportiever uit en heb je ook sneller aan- en uitgetrokken.

Retro en vintage

De nostalgie van oude motoren. De romantiek van het verloren verleden. Vintage rijders zijn er dol op. Dat moet ook terugkeren in hun outfit, natuurlijk. De pothelm is heilig. En motorlaarzen moeten ook dat retro gevoel weergeven. Ook al zijn ze gloednieuw. Alle eer aan de cognac bruine motorlaars die naar het verleden verwijst en dan natuurlijk wel met alle moderne bescherming.

Leave a Response